Vägen till projektstart innehåller många olika steg och beslut.
Allt från inköp av digitala enheter, fortbildning, mindre projekt och anställningar till att prova olika metoder och aktiviteter
2012 kommer rollen IT-samordnare. Ett närvarande tekniskt stöd som visar sig vara väldigt viktigt.
2012 kommer även en IKT-pedagog och denne skapar 2013 en nulägesbeskrivning. Utifrån den lägesbilden startas en grundutbildning för personalen inom Officeprogram.
Verksamheten utser så kallade ”IKT-vänner” inom ”Team teknik och support”.
IKT-vänner arbetar extra med att initieras, genomföras och avluta mindre projekt.
Teamet byter några år senare namn till Team Digidel för att 2021 ombildas till en arbetsgrupp där medlemmarna har tydliga arbetsområden.
2013/14 införs RFID och självbetjäning. 2013 bibliotekssystemet Micromark.
Sociala medier startar och 2014 inrättas en ”teknikvecka”. Under veckan kan besökare ta del av olika arrangemang.
Teknikveckan ersätts efter hand med aktiviteter under ”All Digital Week” och ”e-medbogarveckan”.
2015 genomförs en besöksenkät som visar att besökare har stora förväntningar på stöd och hjälp från personalen kring en mängd olika digitala områden. Enkäten visar också att det här leder till stress hos personalen. Stress över att kanske inte kunna ge det stöd som efterfrågas.
Våren 2015 lämnar Digitaliseringskommissionen sitt betänkande ”Gör Sverige i framtiden – digital kompetens” till IT-ministern. I denna föreslås bland annat att kommunerna ska inrätta digitala servicecenter för att ge alla möjlighet att ta del av digitala samhällstjänster. I betänkandet står inget om biblioteket. Det här blir något som under våren debatteras. Bland annat av riksbiblioteksbibliotikarie Gunilla Herdenberg som i en kommentar till betänkandet betonar att kommuner borde använda den infrastruktur biblioteken har. Hon lyfter även det faktum att bibliotek enligt bibliotekslagen i uppdrag har att verka för att öka kunskapen om hur informationstekniken kan användas för kunskapsinhämtning, lärande och delaktighet i kulturlivet.
Förslaget till den nationella biblioteksstrategin börjar skapas under ledning av Erik Fictelius och bibliotek som arena för att stärka digital delaktighet hamnar rätt högt på agendan.
Intresset var svalt – Varför ska vi hålla på med det här?
Våren 2015 formulerar vi ett antal områden för fortbildning vid folkbiblioteken i Luleå:
Fortsatt främja personalens kunskapsutveckling inom digitala kunnig- och färdigheter
Definiera vilket IT-stöd besökare kan förvänta sig
Utveckla bibliotekens fysiska IT-miljö för besökarna
Fortsätta utvärdera och se utvecklingsmöjligheter
Omvärldsbevakning
För att främja personalens kunskapsutveckling har ”Team IT och support” vid sina möten 2015 fortbildningsinslag på temana:
Hur internet har förändrat förutsättningarna för hur vi kommunicerar och producerar. Information. Demokrati. Åsikter.
Juridik, integritet och säkerhet
Nätberättande
Bibliotekspersonalens roll
Omvärldsbevakning – var och hur inspirerar varandra
Digitala resurser
Nätet bortom Google
2016 fortsätter vi med med valbara fortbildningsinslag kring exempelvis:
Förmåga att navigera i olika kontexter
Delta
Producera
Handhavande av tekniska enheter
Kritiska verktyg för ett kritiskt förhållningssätt till innehåll
Säkerhet
Tillgång
Sätta i demokratiskt sammanhang - Historik, Nu och Framtid – Analysera
Juridik
Upphovsrätt
Unga oh vuxnas digitala vardag
Handhavande
Informationsresurser – både bibliotekets databaser samt öppna onlineresurser.
Källkritiskt förhållningssätt online
Sökstrategier online
Dagsaktuella områden
Intresset för dessa frågor är 2015/16 rätt svalt.
Vad vill vi? Vad bör vi? Vad ska vi?
2015 startar ”Digital tisdag”. Genom att fokusera aktiviteterna it-drop-in, öppna samtal och handledning till tisdagar ökar synligheten. I samband med detta påbörjas också ett arbete med att skapa en servicedeklaration kring vad biblioteket erbjuder inom detta område.
Besökarnas IT-miljöerna tas upp. Arbetsuppgifter likaså. Exempelvis att IT-relaterade frågor i form av scanning och kopiering är tidskrävande. Vid en enkät framkommer att det fanns en önskan att separera böcker och IT. Att IT inte bör ligga centralt i biblioteket utan istället finnas vid en speciell disk. Att IT inte hör till biblioteksverksamhet.
Integritet i besökarnas IT-miljö börjar diskuteras. Vad vill vi, vad bör vi, vad ska vi?
Åsikterna är delade. Idag har Stadsbiblioteket en IT-miljö som erbjuder integritetsskydd både vid datorplatser och handledning. Omvärldsbevakning är ett viktigt område och våren 2015 sprider IKT-pedagog omvärldsbevakning via en digital sajt. Väldigt få läser den.
Sommaren 2015 är det därför dags att ta ett ”kliv bakåt” och sätta omvärldsinformationen på papper. Skriva ut och lägga på fikaborden. Både på Stadsbiblioteket och enheter.
Något händer. ”Lättsam omvärldsbevakning” i pappersformat. Nu börjar det komma kommentarer på innehållet. Reflektioner, frågor. Idag 2020 är vi tillbaka till digitalt format och det här är ett exempel på digitisering. Ett mycket litet steg i utvecklingen.
Men dock ett steg.
2015 inleds även ett roligt samarbete med kommunens MakerSpace. Föreningen fyller under en lördag biblioteksfoajén med så kallad ”ny teknik”. Det bubblar av teknik, framtid, nutid, olika åldrar och intressanta samtal.
Ett engagemang som sedan dess är årligt återkommande.
2015 går vi från it-drop-in till enskild handledning i digital delaktighet. Nu startar även arbete med att ta fram studiecirklar för våra besökare.
Namnet blir ”Våga vara digital” och utformas utifrån EU´s definition av digital kompetens. Fokus i cirklarna är att blanda handhavande med säkerhet, källkritik, digitalisering och samhälle. En fot i det abstrakta och nya, och en fot i att besökarna själv övar handhavande på den egna digitala enheten.
2017 åker en grupp på inspirationsresa till Helsingfors och samtalen kring en yta för skapande och berättande intensifierades. Inspirationsresan ger några nyckelord: Kreativt kaos. Lugna ytor. Öppenhet. Plats för människor. Tillit. Skapande. Berättande. Detta leder till att en ansökan skrivs, skickas in och beviljades 2018. Starten på projekt Skaparytan är igång.
2016/17 pågår projekt Vinci som en del i det större projektet Läshundar. Detta projekt är riktat till barn som knäckt läskoden men inte hittat läsglädjen. Ett samarbetsprojekt med utbildningsförvaltning och Luleå tekniska universitet. Ett annat projekt med finansiering från Facebook handlar om att elever i mellanåldrarna berättar om sin favoritbok, favoritfilm etc. Detta görs via olika digitala uttryck. Foto, film, ljud, 3D.
2015 startar ”Digital tisdag”. Genom att fokusera aktiviteterna it-drop-in, öppna samtal och handledning till tisdagar ökar synligheten. I samband med detta påbörjas också ett arbete med att skapa en servicedeklaration kring vad biblioteket erbjuder inom detta område.
Besökarnas IT-miljöerna tas upp. Arbetsuppgifter likaså. Exempelvis att IT-relaterade frågor i form av scanning och kopiering är tidskrävande. Vid en enkät framkommer att det fanns en önskan att separera böcker och IT. Att IT inte bör ligga centralt i biblioteket utan istället finnas vid en speciell disk. Att IT inte hör till biblioteksverksamhet.
Integritet i besökarnas IT-miljö börjar diskuteras. Vad vill vi, vad bör vi, vad ska vi?
Åsikterna är delade. Idag har Stadsbiblioteket en IT-miljö som erbjuder integritetsskydd både vid datorplatser och handledning. Omvärldsbevakning är ett viktigt område och våren 2015 sprider IKT-pedagog omvärldsbevakning via en digital sajt. Väldigt få läser den.
Sommaren 2015 är det därför dags att ta ett ”kliv bakåt” och sätta omvärldsinformationen på papper. Skriva ut och lägga på fikaborden. Både på Stadsbiblioteket och enheter.
Något händer. ”Lättsam omvärldsbevakning” i pappersformat. Nu börjar det komma kommentarer på innehållet. Reflektioner, frågor. Idag 2020 är vi tillbaka till digitalt format och det här är ett exempel på digitisering.
Ett mycket litet steg i utvecklingen.
Men dock ett steg.
Fler projekt och aktiviteter bygger sakta vägen fram mot projektansökningarna 2015 inleds även ett roligt samarbete med kommunens MakerSpace. Föreningen fyller under en lördag biblioteksfoajén med så kallad ”ny teknik”. Det bubblar av teknik, framtid, nutid, olika åldrar och intressanta samtal.
Ett engagemang som sedan dess är årligt återkommande. 2015 går vi från it-drop-in till enskild handledning i digital delaktighet. Nu startar även arbete med att ta fram studiecirklar för våra besökare.
Namnet blir ”Våga vara digital” och utformas utifrån EU´s definition av digital kompetens.
Fokus i cirklarna är att blanda handhavande med säkerhet, källkritik, digitalisering och samhälle. En fot i det abstrakta och nya, och en fot i att besökarna själv övar handhavande på den egna digitala enheten.
2017 åker en grupp på inspirationsresa till Helsingfors och samtalen kring en yta för skapande och berättande intensifierades.
Inspirationsresan ger några nyckelord: Kreativt kaos. Lugna ytor. Öppenhet. Plats för människor. Tillit. Skapande. Berättande.
Detta leder till att en ansökan skrivs, skickas in och beviljades 2018. Starten på projekt Skaparytan är igång.
2016/17 pågår projekt Vinci som en del i det större projektet Läshundar. Detta projekt är riktat till barn som knäckt läskoden men inte hittat läsglädjen. Ett samarbetsprojekt med utbildningsförvaltning och Luleå tekniska universitet. Ett annat projekt med finansiering från Facebook handlar om att elever i mellanåldrarna berättar om sin favoritbok, favoritfilm etc. Detta görs via olika digitala uttryck. Foto, film, ljud, 3D.