INTERNT ANTECKNINGSBLOCK
  • Start
  • Blandat
    • Vision och Ledord
    • Framgångsfaktorer
    • Axplock besöksaktiviteter
    • Vägen hit
    • Referensgrupp
    • Delrapporter
    • Projekt och utveckling
  • Blandat
  • Fortbildning Personal
    • Fortbildning >
      • Handled >
        • 1. Handled digital delaktighet
        • 2. Handledarroll -samtal
      • 2020/2021 >
        • 2020/2021 (alla block här)
        • Livsberättelse uppgift 2020 2021
        • Enhetssamordnare
        • Digitalisera aktiviteter
      • 2019/2020 >
        • 2019/2020 (alla block här)
        • Läslust vux vår 2020
        • Läslust barn vår 2020
      • 2018/2019 >
        • 2018/2019 (alla block här)
Picture
Framgångsfaktorer har börjat utkristalliseras

Framgångsfaktorer har börjat utkristalliseras


  • Intern tydlighet
  • DigidelCenter Luleå – ett steg i ett flerårigt arbete
  • Olika kompetenser samarbetar. 
  • Vision och Ledord
  • Stanna upp! Är vi på rätt väg
  • Mätbara delmål
  • Röd tråd genom personalfortbildning, besöksaktiviteter och projektmål
  • Närvarande tekniskt stöd
  • Samarbete
  • Uppföljningar och utvärderingar
  • Projekt och ordinarie verksamhet
 
Intern tydlighet

Driven och engagerad bibliotekschef är varit A & O. Snabba beslutsvägar. Stort engagemang. Högt i tak kring idéer och framförallt. Ett tydligt klargörande att det är ok att saker går fel. Att ett projekt är just det. En plats där idéer, mod och visioner tar avstamp. Vissa lyckas. Andra lyckas inte.

Projekten har tydliga ansvarsområden kring vem som gör vad. Vem ansvarar för respektive delmål. Vem beställer material osv.
En stor fördel med projektledare med relevanta kunskaper i att 1) genomföra projekt 2) utvärdera och dokumentera aktiviteter 
Projekten har även en samordnare för att följa upp måluppfyllelse och försöka se synergieffekter mellan de olika projekten.
Projektledare, samordnare och projektarbetare formulerar förslag till utveckling och inköp. Därefter har styrgruppen en aktiv roll som beslutsfattare.

En formulerad organisation, ”vem gör vad”, har för oss visats sig vara en bra förutsättning i arbetet mot måluppfyllelse. Att antingen vara på väg mot målet. Eller att ibland aktivt och genomtänkt förändra målet.
 
Bild

 DigidelCenter Luleå – ett steg i ett flerårigt arbete 

Projekten är inte startskott för verksamhet utan en katalysator och en utökning av redan pågående idéer/arbete/utveckling. 
 Vägen till projektstart innehåller många olika steg och beslut.

Allt från inköp av digitala enheter, fortbildning, mindre projekt och anställningar till att  på olika metoder och aktiviteter. Läs mer på sidan "Vägen hit".
 
Olika kompetenser samarbetar 

Tillsammans är ett bra ord.

Tillsammans utvecklar vi nya tankar och idéer. Tillsammans stöttar vi varandra i att prova på olika saker. Tillsammans manar vi varndra till eftertanke när det behövs.

I projekten blandas olika kompetenser.

Kompetenser inom biblioteksverksamhet, konst, pedagogik, digitalisering, teknikkunskaper, projektarbete med mera.

Att plocka in olika synsätt berikar och leder till utveckling.

Genom att bjuda in andra aktörer får besökarna mer än vad vi själva kan erbjuda.

Ett årligt återkommande och väldigt uppskattat evenemang är att Maker Space Luleå fyller vår entré med så kallad ny teknik.
Seniorer, barn, unga och vuxna upptäcker, provar, skrattar och lär tillsammans.

Banker bjuds in, föreläsningar av olika aktörer förekommer. Samarbetsworkshops med hemslöjdskonsulent. Interna samarbeten mellan olika personalgrupper och verksamheter inom förvaltningen.

Deltagande i projekt och aktiviteter med andra förvaltningar.

Genom att ta armkrok med andra blir vi alla starkare. Och framförallt , det gynnar både intern kompetens och våra besökares möjligheter till relevanta aktiviteter.
 


Bild

 Stanna upp! 

Var är vi på väg?
 
Och varför är vi på väg dit?

Ibland är det lätt att hamna i ett flow där det dyker upp en mängd roliga och spännande idéer. ”Ja, vi gör det!” ”Ja, det köper vi!”.
Här gäller det att tillsammans hjälpas åt att stanna till och fundera.

Var är vi på väg? Vad är projektmålen? Vad är den övergripande visionen?

Varför är vi på väg dit?

Vilka styrdokument lutar sig våra mål och visioner på?



Mätbara delmål


Tydliga mätbara delmål -  formulerade redan vid projektstart. 

Ur visionen:
En plats för möten, skapande, lärande och berättande.

Öppna, kreativa och tillgängliga ytor dit alla är välkomna för att ta del av andras, eller själva producera, uttryck och berättande
. 

Visionstexten omvandlas till ett: 

Övergripande mål:
Välkomnande
Synlig
Tillsammans
Kreativ
Tillgänglig
Inkluderande
Synliggöra förvaltningsspråk
Tillit och förtroende
Tillgänglig
Inkluderande
Synliggöra förvaltningsspråk
Tillit och förtroende

Det övergripande målet omvandlas till ett:


Mätbara mål
Höj- sänkbara bord
Avskärmnings-möjligheter
Tangentbord synskadade
Förstoringsmöjligheter
Centralt
Inga trösklar
Ljus
Moln i tak – ord på förvaltningsspråk
Material framme
mm


Röd tråd genom personalfortbildning, besöksaktiviteter och projektmål 

Bibliotekets roll i samhället. I ett samhälle som alltmer digitaliseras. Det är viktigt att prata om.

Att ta del av samhällsdiskussioner, forskning, visioner.

Att lyfta blicken från den egen arbetsvardagen. Från hur vi tror att det ska vara till att våga vara visionära om hur digitaliseringens möjligheter kan vara ett stöd för biblioteksutveckling.

Enligt Katarina Gidlunds förklaringsmodell handlar digitalisering om tre saker. Saker, sätt och samhälle. Och att vi alla behöver fundera kring om vi vill digitalisera eller digitaliseras. Detta är bra utgångspunkter för samtal.

2018 påbörjas den fortbildningen som inkluderas i projekten. ”Kompetens, mod och reflektion – en gemensam plattform”.
Fortbildningen innehåller ett antal fortbildningsblock och dessa syftar till att skapa en gemensam kunskapsram. En plats att föra samtal utifrån.

Bibliotek, samhälle, digitalisering, läslust, digital delaktighet, verktyg, handhavande, förståelse, tillgång osv.
Projekten innebär även en stor investeringsmöjlighet i digitala verktyg. Både på Stadsbiblioteket och på enheterna.
Projektet strävar efter en röd tråd genom:

- fysisk miljö 
- teknikinköp 
- personalfortbildning 
- besöksaktiviteter  
-samarbetspartner osv
 
Två exempel: Fortbildning och projektmål: 
Under projektår ett när Skaparytan fysiskt tar form inne i Stadsbiblioteket bedrivs både fortbilningsblock kring samhälle, digitalisering och bibliotekets roll i framtiden samt block innehållande praktisk workshop där all bibliotekspersonal ska delta för att prova på de olika verktygen. 
 
Under projektår tre byggs ett upplevelserum för berättande upp. Besöksaktiviteterna har tema livsberättelser. Fortbildningen för personalen innefattar bland annat att all personal ska skapa en egen livsberättelse utifrån en litteraturupplevelse. En produktion som kommer att visas i det nya upplevelserummet. 
Bild
​
Bibliotekspersonalens känsla av ökade kunskaper

Inom det nationella projektet ”Digitalt först” gör personalen mellan 2018-2020 så kallade självskattningar kring den egna digitala kunskapen och förmågan. I december 2020 visar det sig att Luleå, som en av fem kommuner i landet, har gjort störst ökning i denna självskattning sedan 2018.

Vad beror detta på?  En faktor för denna ökade självskattning är troligen att projektets fortbildningsblock sammanfallit med den både den samhällsvåg av fortbildning och samtal kring digital kunnig- och färdighet som pågått. Men även genom att både projektet ”Stärkta bibliotek” och den nationella biblioteksplanen har satt fokus på bibliotek och digital kompetens.

Sedan 2014 har även en medveten satsning kring digital kompetens pågått vid folkbiblioteken i Luleå. Denna intensifierades 2018 när ett treårigt fortbildningspaket inom projekt Skaprytan/DigidelCenter sjösattes. Målet med detta var att skapa en gemensam kunskapsram att föra samtal utifrån.

Personalens egen förklaring till sin ökade självskattning är bland annat: 
 

 
Bild

I ”artikeln  ”Framgångsfaktorer för digital kompetensutveckling” av Eleonor Grenholm för Digiteket / Digitalt först  fem kommuners framgångsfaktorer. Luleå är en av dessa. https://digiteket.se/inspirationsartikel/framgangsfaktorer-for-digital-kompetensutveckling/ ​

Närvarande tekniskt stöd

I verksamheten finns nära tekniskt stöd. Stödet skapar en trygghet och även en lättnad i vetskapen ”Jag behöver inte kunna allt”.
 
Samarbete

​
Integrera olika projekt i varandra
2018 beviljas två projektansökningar. Skaparytan och DigidelCenter Luleå.

Båda har fokus digital delaktighet. Båda är treåriga.

Projekt Skaparyan med skapande, berättande och digitala möjligheter i fokus. Detta projekt riktas under projekttiden mot barn, unga och vuxna i deras närhet.

Projekt DigidelCenter med digital delaktighet i fokus. Detta projekt riktas under projekttiden mot seniorer.

Båda projekten har sin utgångspunkt vid Stadsbiblioteket men omfattar även aktiviteter vid alla folkbiblioteksenheter.

2020 startade ytterligare ett projekt. Ett ettårigt projekt finansierat av Facebook. Detta med fokuset att experimentellt undersöka och lära om så kallad ”ny teknik”.

Samarbeta i projekt med andra aktörer
Förutom dessa pågår deltagande i andra projekt. Exempelvis i:
  • ett projekt med socialförvaltningens som handlar om äldres hälsa och delaktighet
  • ett projekt med Luleå tekniska universitets som handlar om att skapa läsapplikationer i syfte att främja läslust och delaktighet i samhället
Externa aktörer i referensgrupp för DigidelCenter Luleå
För att ytterligare stärka upp utvecklingen skapas 2019 en referensgrupp bestående av aktörer från olika verksamheter. Från äldreomsorg, kommunal landsbygdsutvecklare, utbildningsförvaltning, inom förvaltningsspråk, kring tillgänglighet i olika former, representant för pensionärer, kommunens it-kontor mfl.

Dessa träffas ett antal gånger per år . 
 
Uppföljningar och utvärderingar

Regelbundna uppföljningar och utvärderingar av både besöksverksamheter, personalfortbildning och personalens upplevelser. Dessa i form av enkäter, reflektioner, observationer med mera

Bild
​ 
Projekt och ordinarie verksamhet

​
Projektinnehållet blir inte bara efter, utan även under projekttiden, en del av ordinarie verksamhet Till exempel schemaläggs bibliotekspersonal i handledning/introduktioner. Tre tre bibliotekarier har under projektår två och tre vardera 20 % för att arbeta med att på olika sätt inkludera DigidelCenter i ordinarie biblioteksverksamhet. De tre arbetar även med att stödja sina kollegor i fortbildning inom olika digital verktyg.
 
 
Mer om respektive projekt finns att läsa i projektrapporter
Bild

Ett internt, men offentligt publicerat, "anteckningsblock". Flera pågående projekt tillsammans med verksamhet. 

Kontakt Luleå Kultur och fritidsförvaltningen, Luleå Stadsbibliotek / Utvecklare inriktning digitalisering  anna.dahlquist@lulea.se
  • Start
  • Blandat
    • Vision och Ledord
    • Framgångsfaktorer
    • Axplock besöksaktiviteter
    • Vägen hit
    • Referensgrupp
    • Delrapporter
    • Projekt och utveckling
  • Blandat
  • Fortbildning Personal
    • Fortbildning >
      • Handled >
        • 1. Handled digital delaktighet
        • 2. Handledarroll -samtal
      • 2020/2021 >
        • 2020/2021 (alla block här)
        • Livsberättelse uppgift 2020 2021
        • Enhetssamordnare
        • Digitalisera aktiviteter
      • 2019/2020 >
        • 2019/2020 (alla block här)
        • Läslust vux vår 2020
        • Läslust barn vår 2020
      • 2018/2019 >
        • 2018/2019 (alla block här)