INTERNT ANTECKNINGSBLOCK
  • Start
  • Blandat
    • Vision och Ledord
    • Framgångsfaktorer
    • Axplock besöksaktiviteter
    • Vägen hit
    • Referensgrupp
    • Delrapporter
    • Projekt och utveckling
  • Blandat
  • Fortbildning Personal
    • Fortbildning >
      • Handled >
        • 1. Handled digital delaktighet
        • 2. Handledarroll -samtal
      • 2020/2021 >
        • 2020/2021 (alla block här)
        • Livsberättelse uppgift 2020 2021
        • Enhetssamordnare
        • Digitalisera aktiviteter
      • 2019/2020 >
        • 2019/2020 (alla block här)
        • Läslust vux vår 2020
        • Läslust barn vår 2020
      • 2018/2019 >
        • 2018/2019 (alla block här)
Picture


​Besöksaktiviteter
​Ett axplock

Digital delaktighet - Skapa, upplev, delta och berätta

DigidelCenter Luleå (Skaparytan inkluderad) strävar efter att vara den självklara platsen när det handlar om:​
-  att möta varandra. ​​
- att uttrycka och synliggöra sina egna åsikter lika självklart som man tar del av andras åsikter.​​

- att skapa egna berättelser och att med alla sinnen uppleva andras berättelser. ​​

- att få tillgång till digitala verktyg.

- att få stöd i sin digitala delaktighet. ​​

- att få reflektera kring det man möter och att lika självklart reflektera kring det man själv uttrycker och sprider.​​

- där ledorden "Det finns inga dumma frågor" och "Ingen kan allt - vi lär tillsammans" är självklara  ​​
 
- att verksamheten är kommunal angelägenhet som värnas. ​​
Bild

Manualer

​Manualer. En trygghet att hålla i.

Instruktioner. Steg för steg.

Men det finns en baksida.

Teknik, appar och programvaror. De uppdateras och förändras konstant.

En manual är fort inaktuell. Att lägga arbetstid på att skapa manualer riskerar bli ineffektiv använd tid.

Den mesta tekniken, apparna och programvarorna har egna sidor med instruktioner.

Ta som rutin att använda dem. De gör att man alltid har den senaste versionens instruktioner tillgängliga.

Självklart har vi vid all teknik i skaparytan korta instruktioner för att ”komma igång”.
​
 Det sänker tröskeln till att våga prova.

Därefter guidas både besökare och personal vidare till uppdaterade och aktuella sajter från producenten av appen, programmet eller tekniken. 
Bild


​Skapa konst av skräp

Bild
På Skaparytan står en färgglad och stor skräplåda.

Framsidan är genomskinlig.

”Skräp är också konst” står skrivet på den.

I lådan läggs skräp från 3D- skrivare och 3D-pennor. Nedbrytbar plast.
​
Det här materialet kan med fördel plockas upp och återanvändas. 

Studiecirkel Våga vara digital 

2015 togs en studiecirkel fram. Våga vara digital och målgruppen var de som ville komma igång och lära mer. Träffarna har behållit samma teman men innehållet har utvecklats och omarbetats utifrån den personal som hållit cirklarna.

Tema för träffarna:​​
Träff 1:  ​
Källkritiskt förhållningssätt och säkerhet. Saker att tänka på när man är på internet. ​
Träff 2: ​
Sociala medier. Vad, varför och vad bör man tänka på? Hur gör man om man vill delta? ​
Träff 3: ​
Nyheter och underhållning online. Tips -  vad och hur.  ​
Träff 4: ​
Digitala resurser och hur kan man söka med Google som verktyg.  ​
Träff 5: ​
Digitala resurser biblioteket erbjuder. (Ladda ner e-böcker, släktforska) 

Målgrupp och nivå​
Våga vara digital har målgruppen nybörjare. Nivån på innehållet är på nybörjarnivå.​​​

Utgångspunkter och användbara resurser​
Att skapa ett klimat i gruppen där alla vågar ställa frågor och att visa på bra resurser för att lära mer är två viktiga utgångspunkter.​​
​
Tid och upplägg​
Varje träff är två timmar. Den första timmen i föreläsningsform kring respektive tema där vi utmanar tankar och får syn på nya möjligheter. Den andra timmen arbetar deltagarna utifrån sina förkunskaper med sina egna enheter.​
​

​
Kortfattat – Bakgrunden till “Våga vara digital” 
Studiecirkelns temaupplägg togs år 2015 fram utifrån EU´s definition av digital kompetens.  Dessa definitioner har därefter reviderats något.  

De åtta nyckelkompetenserna 
För att belysa vad varje medborgare inom EU/OECD behöver för att klara sig har Europeiska kommissionen formulerat åtta nyckelkompetenser. Dessa åtta är: ​

Läs- och skrivkunnighet 
Flerspråkighet 
Matematisk kompetens och kompetens inom naturvetenskap och teknik 
Digital kompetens 
Personlig och social kompetens samt kompetens att lära sig att lära 
Medborgarskapskompetens 
Entreprenörskompetens 
Kompetens på området kulturell medvetenhet och kulturyttringar 
Källa: Regeringskansliet, 2018 
https://www.regeringen.se/artiklar/2018/05/beslut-om-nyckelkompetenser-for-livslangt-larande-pa-eu-mote/ 
 
Sverige digitaliseras – vad innebär det för oss som enskilda person? 
Digitaliseringsrådet fastslår även att lärande är en nödvändighet i en snabbföränderlig digital tid. De skriver : 
“Sverige digitaliseras. Det förutsätter att alla kan och får vara 
med. Digital kompetens innebär att vara förtrogen med digitala tjänster och att utifrån sina förutsättningar kunna använda olika verktyg. Det handlar om att använda mobil och dator för att göra saker vi brukar göra, men på ett digitalt sätt också helt nya saker. Det handlar också om att kunna hantera den förändring som digitaliseringen innebär i alla delar av livet utan alltför stor svårighet.”( Digitaliseringsrådet 20190601 https://digitaliseringsradet.se/sveriges-digitalisering/digital-kompetens/)  
 
Varför är digital delaktighet viktigt? 
Digitaliseringsrådet skriver i “En lägesbild av digital kompetens” (Maj 2018 Dnr: 18:5698): 
 
“Digital kompetens tillhör numera de grundläggande kompetenserna som alla individer måste ha för att delta på lika villkor.” 
Digital kompetens är en demokratifråga. 
 
Vad är då digital kompetens, vad behöver man kunna? 
2018 skriver digitaliseringsådet i “En lägesbild av digital kompetens” (Maj 2018 Dnr: 18:5698) att digital kompetens handlar om  
  • tekniska färdigheter såsom att använda digitala verktyg och tjänster 
  •  medie- och informationskunnighet som omfattar kunskaper och förmågor som krävs för att finna, analysera, kritiskt värdera och skapa information i olika medier och sammanhang. 
Europeiska kommissionen har utvecklat “European Digital Competence Framework for Citizens – DigComp” och denna är indelat i de fem områdena: 
 
  • Informationsbehandling 
  • Kommunikation 
  • Innehållsproduktion 
  • Säkerhet  
  • Problemlösning 

Dessa fem områden är i sin tur uppdelade i 21 olika kompetenser.  

Ett internt, men offentligt publicerat, "anteckningsblock". Flera pågående projekt tillsammans med verksamhet. 

Kontakt Luleå Kultur och fritidsförvaltningen, Luleå Stadsbibliotek / Utvecklare inriktning digitalisering  anna.dahlquist@lulea.se
  • Start
  • Blandat
    • Vision och Ledord
    • Framgångsfaktorer
    • Axplock besöksaktiviteter
    • Vägen hit
    • Referensgrupp
    • Delrapporter
    • Projekt och utveckling
  • Blandat
  • Fortbildning Personal
    • Fortbildning >
      • Handled >
        • 1. Handled digital delaktighet
        • 2. Handledarroll -samtal
      • 2020/2021 >
        • 2020/2021 (alla block här)
        • Livsberättelse uppgift 2020 2021
        • Enhetssamordnare
        • Digitalisera aktiviteter
      • 2019/2020 >
        • 2019/2020 (alla block här)
        • Läslust vux vår 2020
        • Läslust barn vår 2020
      • 2018/2019 >
        • 2018/2019 (alla block här)